
Här förverkligar hon drömmen om bättre klimat
Text: Elin Liljero Eriksson Foto: Rickard L. Eriksson
Som en del av miljöenheten på Trafikverket får Hanna Eklöf vara med på en utmanande resa där målet är tydligt – att minska klimatavtrycket. Men trots sina 15 år på myndigheten känner hon att hon bara har börjat.
När Hanna Eklöf, strax efter att hon tog examen i ekologisk ekonomi 2005, fick sommarjobb på Trafikverket blev hon positivt överraskad.
– Jag visste inte att Trafikverket arbetade med så breda frågor som strategiska miljöfrågor. Den upptäckten var en av anledningarna till att jag fastnade för organisationen, berättar hon när vi möts på Trafikverkets lokala kontor i Västerås en tidig måndagseftermiddag.
Drömmen om att få verka för ett bättre klimat har funnits i Hanna Eklöf länge, och på Trafikverket får hon förverkliga den.
– Statliga vägar och järnvägar, som vi arbetar med på Trafikverket, står naturligtvis för en hel del klimatpåverkan med tanke på materialet och bränslet som används. Därför arbetar vi målmedvetet för att hitta sätt att minska klimatavtrycket. Sedan 2016 ställer vi exempelvis krav på våra entreprenader med målsättningen att de ska vara klimatneutrala 2045.
Hanna Eklöf är idag en del av miljöenheten på Trafikverket och har kollegor utspridda över hela landet.
– Vi är ett litet gäng här i Västerås som arbetar över organisationsgränserna. Själv har jag ingen kollega på plats eftersom navet för miljöenheten finns i Borlänge. Men det är ett fantastiskt arbetsklimat. Det är prestigelöst då alla stävar efter att nå framåt i vårt gemensamma mål.
Med sin starka klimatprofil arbetar Hanna Eklöf som en slags sakkunnig i klimatfrågor på myndigheten. Hon har också fått vara med i framtagandet av Sveriges elektrifierings-strategi och sedan 2010 är hon utredningsledare för klimatfrågor åt den nationella organisationen på Trafikverket.
– Rent praktiskt innebär det att jag håller i olika utredningar som Trafikverket får in och som har koppling till klimatfrågor och transportsektorn, berättar hon och förklarar:
– Ibland får vi bredare regeringsuppdrag, där vi ska svara på stora frågor som hur transportsektorn kan nå sina klimatmål. Ibland får vi mer specifika och konkreta uppdrag, som exempelvis att utreda bristen på snabbladdning i Sverige.
Just nu är Hanna Eklöf även involverad i ett uppdrag som handlar om att täcka Sverige med snabbladdstationer på de platser där det saknas idag, vilket framför allt är i inre Norrland.
Vad får du ut av ditt jobb?
– Det är roligt att få vara med på den utmanande resa som transportsektorn är på för att nå klimatmålen. Elektrifieringen är en viktig pusselbit, men även effektiviseringen, såsom att kunna använda transportsystemet smartare. Att få vara med att driva dessa lösningar mot ett bättre klimat är otroligt givande.
Det har gått över ett och ett halvt decennium sedan Hanna Eklöf klev in genom Trafikverkets dörrar för första gången. Att hon är kvar än idag vittnar inte bara om att hon trivs, utan också att hon känner att hon utvecklas.
– Det märks att Trafikverket ser positivt på att rekrytera internt. Det finns ständigt nya utmaningar här bara man tar chansen, och på så vis finns det stora möjligheter att utvecklas och nischa sig inom olika områden.
Vad drömmer du om att göra framtiden?
– Jag skulle vilja specialisera mig ännu mer inom elektrifiering eftersom jag tycker att det är väldigt spännande. Men det är bara ett område av många som är outforskade, åtminstone för mig, inom transportsektorn. Helt ärligt känns det bara som att jag har börjat.