VÄGEN IN I SCHIBSTED-KONCERNEN
Schibsted Media Group har idag närmare 7000 anställda i 30 olika länder. Bolaget grundades i Norge 1839 och länge rörde det sig om ett rent familjeföretag med fokus på tidningsverksamhet. Sedan börsintroduktionen 1992 har bolaget expanderat snabbt, både geografiskt och branschmässigt.
I dag är koncernen en av Skandinaviens största medieaktörer, med verksamhet inom press, förlag, multimedia, online classifieds och mobila tjänster. Genom starkt fokus på IT står de bakom flera av de varumärken som för oss svenskar är vardagsmat; till exempel Blocket.se, Hitta.se och Bytbil.se.
MIKAEL REKRYTERAR GLOBALT

Mikael Wikström arbetar som rekryterare på Schibsted Products and Technology.
Mikael Wikström arbetar som rekryterare på Schibsted Products and Technology; en global organisation som bygger alla Schibsteds gemensamma plattformar, för alla interna bolag.
– Från början var jag mer inne på IT då jag alltid varit teknikintresserad och lite av en nörd. Jag blev dock mer och mer nyfiken på rekrytering och att prata med människor, så jag valde till slut att ta steget att testa något helt nytt. Jag blev tech-rekryterare och hade hela tiden idén att jag ville förändra de traditionella intervjuerna till mer av kompetensbaserade möten, berättar Mikael.
Med facit i hand var denna idé onekligen helt rätt då den tagit Mikael från traditionella rekryteringsbolag via hypergrowt-bolag till Klarna och därefter till giganten Schibsted.
– Min uppgift är att hitta, attrahera och anställa de absolut bästa personerna i världen. Stundtals ett tufft men mycket roligt och givande arbete. Mina arbetsdagar är otroligt varierande och stimulerande då jag ena dagen pratar med en fantastisk person i Brasilien, nästa dag medverkar på en meetup i Barcelona och sitter i en tuff förhandling med någon i London den tredje, förklarar Mikael.
Game changers och top performers
Schibsteds ambition är alltid att anställa de absolut bästa utvecklarna, ingenjörerna och designers. Givetvis tittar de på tidigare erfarenhet, bakgrund och kunskap, samtidigt hänger mycket på om personen har potential att bli en game changer och top performer. Häri ryms personliga egenskaper som driv, nyfikenhet och viljan att lära sig nya saker och passion för det man gör.
Vad hos er är det som lockar mest? Vad är det som gör att folk söker sig till er?
– Jag tror att vi har en perfekt mix av många olika och spännande produkter och varumärken. Vi bygger för att skala och vi är inte sena med att testa nya tekniker. Vi har en bra kultur med en härlig mix av duktiga människor, från världens alla hörn, som alla gör saker helhjärtat. Några lockas av vår storlek och den impact deras arbete medför medan andra gillar att vi har start-ups inom den stora koncernen. Det finns också ett driv och framåtanda som jag tror lätt smittar av sig och lockar många. Det är ytterst individuellt vad som lockar personer men jag tror att det finns något för alla här, resonerar Mikael.
Under rekryteringsprocessen går man som ansökande genom många olika steg.
– Vi är fullt medvetna om att det inte är ett naturligt tillstånd att bli intervjuad. Det gör inget att du är nervös eller obekväm – det är alla. Men det är ytterst viktigt att du kan förmedla dels vad du kan men också vad du brinner för och inte minst vilka värderingar du tror på. Så mitt bästa tips är att slappna av, öppna upp dig och ha kul!