Text: Monica Rogstadius Foto: Jonas Eng
Vad har Aftonbladet, Svenska Dagbladet och Blocket gemensamt? Eller en it-ingenjör, ekonom och journalist? Det är långt ifrån samma varumärke, samma utbildning eller samma jobb. Men det finns ändå en gemensam nämnare, en och samma koncern. Skandinaviens största medieföretag, Schibsted.
Istället för att se mediavärldens förvandling som ett trist faktum och rätta in sig i ledet och bara följa vad andra gör så lägger sig Schibsted i framkant för att hitta nya spännande vägar. För Schibsted handlar det om att våga möta den nya tiden. Detta är en av flera faktorer som gör Schibsted till en av de mest attraktiva arbetsgivarna just nu.
Från att vara ett boktryckeri och familjeföretag i ungefär 150 år börsintroducerade man sig i slutet av 1980-talet. Sedan dess har hjulen rullat snabbt och effektivt. Idag är Schibsted Skandinaviens hetaste mediaföretag, en föregångare som sätter teamwork som ett nyckelord.
Hos Schibsted kan alla bli en vinnare
Schibsted söker givetvis alltid de bästa medarbetarna. Men det är inte alltid som de bästa tentaresultaten är utslagsgivande. Inte heller de sämsta.
Det Schibsted utgår från är medarbetare som vet vad de vill. Som är ärliga och som vågar visa vad de går för. Och inte minst vad de står för. Frida Kvarnström är idag Head of new business Media på Schibsted. Vägen dit har gått genom företagets eget traineeprogram. Hon har precis som många andra, under studietiden och senare även i arbetslivet, haft stunder då hon känt sig rådvill, besviken och osäker på vad hon vill göra. Men hon har kavlat upp ärmarna, tacklat det, gått vidare och därmed utvecklats och blivit starkare.
— Mitt största misslyckande var nog när jag tog ett felaktigt beslut angående byte av jobb. Det var ett toppjobb som alla tyckte var det absolut häftigaste. Men jag trillade rakt ner i fåfängans fallgrop. Efter bara två månader kände jag att även om jobbet visserligen var bra, så stämde det inte med mig och min personlighet. Det var bara att inse faktum, knata in till chefen och säga som det var, att jag nog inte skulle vara kvar om ett år. På Schibsted är det tillåtet att göra misstag bara man lär sig av sina erfarenheter.
Genvägen till händelsernas centrum
Mediebranschen är het men oerhört föränderlig. Schibsteds vision är att här och nu skapa morgondagens medier. Att svara upp mot över 200 miljoner människors behov av att snabbt, enkelt ta till sig nyheter och få möjligheter att shoppa från den plats man befinner sig på. För att svara upp mot detta krävs engagerade, säljande och målmedvetna medarbetare. Det är också vad Schibsted söker och utbildar genom traineeprogrammet.
Schibsteds traineeprogram är ingen direkt genväg. Det är på inga sätt en kortare väg in i arbetslivet eller till arbetsplatsen. Men den är rak, tydlig och systematisk för den som vill jobba i en dynamisk bransch och inom Schibstedkoncernen. Jonas Behrendt är ansvarig för Schibsteds traineeprogram och har många års erfarenhet av hur man bäst tar vara på de som går programmet och hjälper dem till rätt plats i organisationen. Målet är att forma bra ledare.
— Varje kull har åtta trainees som under två år får arbeta inom fyra olika områden. Traineeprogrammet är vårt sätt att både locka till oss och hjälpa till att forma våra medarbetare utefter var och ens egen begåvning, kompetens och givetvis också önskemål, berättar Jonas.
Idag har Schibsted vuxit till en koncern som verkar i 29 länder och har sammanlagt ca 7000 medarbetare. I Sverige finns 1500 medarbetare och huvudkontoret ligger i Stockholm.
— Schibsted har en bredd både vad gäller medier och yrkeskategorier och det behövs för att kunna ligga i framkant, förklarar Jonas.
Många yrkeskategorier och mycket nytänkande
Att jobba med media idag är att jobba med förändringar på många plan. Det gör också branschen extra spännande. Här ryms såväl mediafolk, IT-ingenjörer, ekonomer och mycket businesstänkande. De internationella tankebanorna är utpräglade. Det var också en av de faktorer som fick Frida Kvarnström att söka sig hit.
— Jag tror att det är bland annat det som gör Schibsted till en så attraktiv arbetsplats. Många söker sig hit och man trivs för att det är en otroligt god stämning och högt i tak, säger hon.
Media och ekonomi = sant
Frida är målmedveten. Redan på gymnasiet kände hon att hon ville satsa på ekonomistudier. Men efter studenten bestämde hon sig för att jobba, spara pengar och resa.
— Jag tycker inte att det är nödvändigt att kasta sig in i studier direkt efter gymnasiet. Det kan vara minst lika bra att göra något annat ett tag, skaffa sig livserfarenhet och verkligen känna efter vad det är man vill satsa på, säger Frida med övertygelse och tillägger att hon är glad att hon hunnit både jobba och resa.
På Fridas gymnasium fick eleverna mentorer och i hennes fall ledde det till att hon fick ett vikariat som VD-assistent på Egmont Kärnan. Efter ett och ett halvt år kände hon att det var dags att fullfölja tankarna på att läsa ekonomi. Och så blev det. Hon tog sin master i International Strategic Management vid Lunds universitet. Som de flesta andra studenter drömde hon om ett kanonjobb men kände sig ändå vilsen i hur och var hon skulle söka sig. Men det är ändå efter studietiden som verkligheten formas.
Under de så kallade EEE-dagarna, som varje år anordnas för att stärka kontakterna mellan ekonomihögskolan vid Lunds universitet och näringslivet, kom Frida i kontakt med Schibsted. Hon har en syster som hade gått traineeprogrammet så hon hade hört talas om företaget men nu fick hon möjlighet att prata närmare med deras representanter och själv kolla upp vilka förutsättningar hon hade för att bli antagen som trainee.
Internationella locktoner
— Jag kände mig lockad av den föränderliga branschen och den internationella aspekten. Eftersom jag redan innan hade jobbat i mediabranschen och eftersom min syster var väldigt nöjd med programmet, så bestämde jag mig för att söka, berättar Frida.
Hon loggade in på Schibsteds webb, skrev sin ansökan och väntade sedan med spänning. Väntan var inte förgäves. Det blev två resor till Oslo för ingående intervjuer, dels gruppintervju och sedan individuell intervju där hon fick redogöra för sina tankar om framtiden, vad hon brann för och sina värderingar. Efter det ny väntan.
Det positiva beskedet hon till slut fick gav henne inte bara en anställning och en plats i traineeprogrammet utan har banat väg till många spännande utmaningar.
Mjukstart med fullt ös
Flera gånger under de två åren ordnas träffar där alla åtta i kullen samlas och delar erfarenheter.
— Dessa träffar är fantastiska, man lär känna varandra och blir ett starkt och genuint nätverk som förstår, hjälps åt och och peppar varandra. Det är verkligen en av de häftigaste grejerna med hela traineeprogrammet. Att få mötas och svetsas samman på ett sätt så man känner sig helt trygg med varandra, förklarar Frida.
Under hela traineetiden har var och en också en egen mentor som följer dem genom utvecklingsfaserna och fungerar som bollplank och coach. Mentorn är lyhörd och tillsammans mejslar man fram vad adepten är bäst lämpad för. Att ha mentorn med sig under de två åren som trainee upplevde Frida som en trygg famn. Den tuffa verkligheten handlade om att så snabbt som möjligt sätta sig in i olika verksamheter och visa vad man kan bidra med. Det var utvecklande även om det ibland kändes invecklat.
Tillit är bästa följeslagaren
Efter den sista placeringen fortsatte Frida sin roll som kommersiell produktchef för Blocket och blev kvar ett och ett halvt år innan hon antog utmaningen som kommersiell chef för Schibsted totalt. Den rollen utvecklades hela tiden och efter två år lämnade hon sitt team för att bli försäljningsdirektör.
Frida känner att hon steg för steg har vuxit. Både i sin yrkesroll och som människa. På frågan om vad hon tycker är den viktigaste lärdomen hittills svarar hon helt utan att tveka.
— Jag önskar att jag inte hade trott att första jobbet var så viktigt. Då handlade det mest om att få ”rätt” jobb. Det viktigaste för mig nu är att jag och min arbetsgivare känner tillit till varandra. Och det absolut viktigaste är att jag har kul på jobbet. I samma ögonblick tillägger hon med ett stort leende;
—Du får gärna skriva att mest glad är jag för att jag verkligen får chansen till nya utmaningar. När man jobbar på Schibsted så är man på ett arbetsplats med högt i tak. Idéer och nytänkande välkomnas men man får också möjlighet att backa och ändra sig om man halkar fel, så att man kan fortsätta att gå till jobbet med glädje.