
Hon ger eleverna på anstalten möjlighet till en revansch i livet
Text: Elin Liljero Eriksson Foto: Rickard L. Eriksson
Att arbeta som lärare på Kriminalvården skiljer sig en del från att jobba på en vanlig skola. Det är något Maja Säberg vittnar om, som genom undervisning ger människor som hamnat på anstalt hopp om ett nytt liv utanför fängelsedörrarna.
Det var när Maja Säberg arbetade som Au Pair i USA och fick möjlighet att studera spanska på Harvard University som idén föddes: hon skulle bli språklärare.
– Jag upptäckte hur fantastiskt kul det är med språk, kultur och människor, berättar hon när vi möts på anstalten i Skänninge en tidig förmiddag.
Här, på Kriminalvården, arbetar Maja Säberg som lärare sedan den där dagen då hon, knappt ett år in på lärarprogrammet vid Linköpings universitet, läste annonsen om en deltidstjänst.
– Jag hade en kompis som jobbade på Kriminalvården som tyckte att tjänsten skulle passa mig perfekt. Hon tyckte att jag hade ett lugn, var trygg i mig själv och hade en förmåga att se och inkludera människor. Så jag sökte och började jobba här på loven. Det var så bra och roligt att få praktisera det jag studerade till!
Med flera år av extrajobb i ryggen blev det naturligt för Maja Säberg att söka en heltidstjänst på Kriminalvården när hon utexaminerades. Nu har hon varit här i sex år.
– Som lärare inom Kriminalvården har jag flera roller. Jag är ämneslärare för tio elever lokalt. Utöver det är jag lärare på distans för elever som befinner sig på andra anstalter. Dessutom finns jag tillhands som handledare, säger hon och konstaterar:
– Men mycket av mitt arbete går ut på att anpassa undervisningen efter varje elevs unika behov.
Det sistnämnda är något som Maja tycker är extra tillfredställande.
– Att knäcka koden och hitta det sätt som fungerar för en elev är en oslagbar känsla. Likaså att varje vecka prata med mina elever var och en för sig, det är ovärderligt. De flesta som studerar här har misslyckats med sin skolgång någon gång i livet och jag får vara med att ge det en revansch – det är fantastiskt.
Att arbeta som lärare på en anstalt skiljer sig en hel del från att arbeta på en klassisk skola. Här kan man inte ha traditionella lektioner med elever i grupp utan alla undervisas individuellt utifrån deras egen arbetsplan. Och intresset är sällan något som saknas.
– Elever utanför fängelsedörrarna kan tycka att skolan är som ett slags fängelse, men på anstalten betyder den snarare frihet.
Maja Säberg är övertygad om att studier är en väg tillbaka in i samhället för dem som tjänar av ett fängelsestraff.
– Har du hoppat av skolan, som de flesta av mina elever har gjort, möts man av många stängda dörrar när man kommer ut. Men studierna kan verkligen vara en nyckel. Att se någon lyckas med sina studier är därför bland det finaste jag vet, för det betyder oftast så mycket för dem.
Vilken typ av person passar att arbeta som lärare på Kriminalvården?
– Man måste vara ganska trygg i sig själv och kunna dra en gräns mellan att vara personlig och privat. I ett vanligt klassrum kan man nog berätta mer om sig själv än vad man bör göra i den här miljön. Man behöver också ha ett genuint intresse för människor och vara flexibel – här kan allt hända.
Hur ser dina dagar ut?
– Ungefär hälften av tiden jobbar jag ute bland våra elever lokalt och andra hälften har jag distanskontakt med elever och lärare på andra anstalter. Den här morgonen har jag exempelvis ringt mina elever på andra anstalter för att höra hur det går med deras arbetsplan. De kan skicka dokument till mig via ett speciellt forum, på grund av säkerhet är vi ganska begränsade digitalt.
Maja Säberg ska snart iväg för att undervisa några av sina elever på plats här i Skänninge.
– Jag känner att jag själv utvecklas hela tiden, vilket är en stor motivation för mig att fortsätta arbeta på Kriminalvården. Att möta människor hela tiden gör att man växer.
Och utvecklas ska även anstalten göra rent fysiskt i Skänninge. Inom två år ska två skolor bli fyra. Något som Maja Säberg ser fram emot.
– Det känns väldigt spännande och en resa jag definitivt vill vara med på.