Camelonta är digitalbyrån med ambitionen att bli bäst. Supero har besökt dem på deras härliga kontor på Riddargatan i Stockholm för att ta reda på mer kring hur de arbetar för att nå sina mål.

Text: Charlotte Breyer & Sanfrid Bergman Foto: Rickard L. Eriksson

EN BRANSCH MED FÖRANKRING I KREATIVITET

Patrick Edqvist är utvecklare och projektledare på Camelonta. Han har en tvådelad roll.

– Som utvecklare kodar jag hemsidor och andra applikationer och som projektledare håller jag ordning på projekten, kundkontakten, planeringen och budget, berättar Patrick.

Patrick är en av de som just avslutat en till synes rafflande fussballmatch som jag sett mellan fyra medarbetare när jag tidigare fick en rundtur i lokalen. Jag frågar undrande om det är den här aktiviteten som är det utmärkande draget hos Camelonta som byrå. Patrick skrattar och förklarar att det delvis är sant, men att det mer handlar om den vikt som byrån lägger vid att vi som medarbetare ges möjlighet att utvecklas och genomföra våra idéer.

– Eftersom vår bransch är förankrad i kreativitet är det viktigt att denna stimuleras och får utrymme. Camelonta är väldigt bra på just detta. Kommer det en bra idé så får man det stöd och utrymme som behövs för att genomföra denna. Sen har vi otroligt kul ihop och hittar på mycket saker tillsammans.

Vi sätter oss vid ett av de ljusa matborden i konferensrummet och pratar vidare om just personlig utveckling och karriärmöjligheter. Patrick menar att Camelonta har en generös inställning till medarbetarnas självutveckling och därigenom framtida arbetsområde. Hela hans ansikte skiner upp när han berättar att han älskar sitt jobb och kommer troligtvis hålla på med det han gör en lång tid framöver.

– Detta betyder såklart inte att jag behöver utvecklas mindre framöver, snarare mer. Men jag ser verkligen fram emot den personliga resa som jag har framför mig både som utvecklare och projektledare här på Camelonta.