
”VÅRA MEDARBETARE UTGÖRS AV MÅNGA OLIKA PERSONLIGHETSTYPER, BAKGRUNDER OCH VILJOR”
Camelonta är digitalbyrån med ambitionen att bli bäst. Supero har besökt dem på deras härliga kontor på Riddargatan i Stockholm för att ta reda på mer kring hur de arbetar för att nå sina mål.
Text: Charlotte Breyer & Sanfrid Bergman Foto: Rickard L. Eriksson
Vid ingången möts vi av VD:n Alexander Kafkaletos som glatt visar oss in i den vackra lokalen. Alexander berättar att byggnaden tidigare varit en flickskola och att vi nu befinner oss i den gamla gymnastiksalen. Solen kikar in. Musik hörs ur högtalare och tillför energi till rummet som är fullt av aktivitet.
LÅNGSIKTIGHET OCH KREATIVITET DRIVER CAMELONTA
– En strategi vi har är att ha både webbutveckling och digital marknadsföring i vårt erbjudande. Jag är övertygad om att genom att förena teknik, användarcentrerad design och digital marknadsföring kan vi hjälpa kunden i alla led och därmed maximera affärsnyttan för dem, förklarar Alexander. För oss är det också viktigt att vara proaktiva och kunna förutse kundens behov och lösa dessa innan kunden själv förstår det.
Vi går förbi ett vackert inglasat konferensrum där några medarbetare är i full färd med att diskutera strategier för digital marknadsföring samtidigt som de ritar upp sina tankar på en whiteboard.
– För att skapa en optimal jobbsituation för medarbetarna är det viktigt att hitta en balans mellan ramar att hålla sig inom kontra friheten att följa sina idéer, säger han. Genom att förena våra arbetsprocesser och tro på hur man skapar framgångsrika lösningar, med alla kreativa medarbetare, tycker jag vi har hittat ett vinnande koncept.
EN SNABBRÖRLIG BRANSCH KRÄVER MYCKET KOMPETENSUTVECKLING
Samtidigt som jag ser fyra medarbetare vara helt inne i en till synes jämn fussballmatch frågar jag hur de jobbar för att följa med i branschens utveckling. Det är ju trots allt en väldigt snabbrörlig bransch.
Alexander menar att han tror stenhårt på att om medarbetarna inte utvecklas så står företaget också stilla. Det löser man genom att satsa hårt på kompetensutveckling.
– Detta kan vara genom kurser, åka på konferenser, interna kompetensluncher eller annan utbildning. Det är något vi satsar stora resurser på. Just denna bransch är en av de som är mest snabbrörliga och därför är det viktigt för oss att våra medarbetare alltid ligger i framkant. Det är också hög konkurrens om bra medarbetare, varför det är superviktigt att de har en bra utvecklingskurva hos oss.
När jag ser mig omkring slår det mig att mångfald är någonting man möts av bland Camelontas medarbetare. Snabbt ser jag att det är jämnt fördelat mellan kvinnor och män i varierande åldrar och ursprung.
– Det finns inte en viss typ person som passar in på vår arbetsplats, berättar Alexander som tycks läsa mina tankar. Våra medarbetare utgörs av många olika personlighetstyper, bakgrunder och viljor. Genom att inte ha en för homogen grupp som tänker likadant tror jag att vi har en större möjlighet att tänka utanför boxen och därmed uppnå större saker tillsammans. En sak som dock är gemensamt för de som jobbar hos oss är ett starkt driv att ta sig framåt och bli bäst på det vi gör.
Jag tänker att någon med sådana ambitioner också har ett tydligt mål och frågar vilken målsättning Camelonta har som företag?
– Målet för Camelonta är att vara den bästa digitala byrån i Sverige inom fem år. Det är ett ambitiöst mål men något som våra medarbetare och kunder tillsammans gör fullt möjligt. Det är en otroligt inspirerande vision att jobba efter för det måste genomsyra hela verksamheten i allt vi gör och vi tar små steg i rätt riktning varje dag.
EN BRANSCH MED FÖRANKRING I KREATIVITET
Patrick Edqvis är utvecklare och projektledare på Camelonta. Han har en tvådelad roll.
– Som utvecklare kodar jag hemsidor och andra applikationer och som projektledare håller jag ordning på projekten, kundkontakten, planeringen och budget, berättar Patrick.
Patrick är en av de som just avslutat den till synes rafflande fussballmatchen och jag undrar om det är den här aktiviteten som är det utmärkande draget hos Camelonta som byrå. Patrick skrattar och förklarar att det delvis är sant, men att det mer handlar om den vikt som byrån lägger vid att vi som medarbetare ges möjlighet att utvecklas och genomföra våra idéer.
– Eftersom vår bransch är förankrad i kreativitet är det viktigt att denna stimuleras och får utrymme. Camelonta är väldigt bra på just detta. Kommer det en bra idé så får man det stöd och utrymme som behövs för att genomföra denna. Sen har vi otroligt kul ihop och hittar på mycket saker tillsammans.
Vi sätter oss vid ett av de ljusa matborden i konferensrummet och pratar vidare om just personlig utveckling och karriärmöjligheter. Patrick menar att Camelonta har en generös inställning till medarbetarnas självutveckling och därigenom framtida arbetsområde. Hela hans ansikte skiner upp när han berättar att han älskar sitt jobb och kommer troligtvis hålla på med det han gör en lång tid framöver.
– Detta betyder såklart inte att jag behöver utvecklas mindre framöver, snarare mer. Men jag ser verkligen fram emot den personliga resa som jag har framför mig både som utvecklare och projektledare här på Camelonta.
ATT BYGGA VARUMÄRKE, KÄNNEDOM OCH DRIVA FÖRSÄLJNING
Samtidigt som jag och Patrick avslutar vårt samtal står en tjej vid köksbänken och gör i ordning en kopp te. Jag tackar Patrick för pratstunden och hälsar på tjejen som presenterar sig som Alexandra. Alexandra är digital marknadsspecialist på Camelonta. Alexandra berättar att det handlar om att bygga kunders varumärken, öka kännedom och försäljning genom att skapa innehåll och kreativa kampanjer som används i digitala kanaler som exempelvis sociala medier, webb eller Youtube.
– Generellt är digital marknadsföring väldigt brett eftersom det berör alla aktiviteter vi gör digitalt, förklarar Alexandra. Det bakomliggande arbetet innefattar allt från att ta fram strategier och planering till att skapa innehåll till olika sociala kanaler. Då kan det handla om att skapa filmer eller designa bilder, men också om att skriva texter och optimera annonsflöden.
Vi börjar gå tillbaka mot det vackra rummet som en gång tjänat som gymnastiksal när jag frågar henne vad som är så speciellt med just digital marknadsföring.
– Digital marknadsföring är väldigt levande. Vi kan vara väldigt exakta i vår målgruppsanalys och också rikta kampanjer väldigt snävt, men också väldigt brett. Man ges möjligheten att jobba datadrivet på ett helt annat sätt än traditionell marknadsföring.
Jag inser snabbt att jag inte riktigt vet vad datadrivet innebär när Alexandra förklarar att det handlar om att agera på fakta och statistik. Hon beskriver engagerat att genom digital marknadsföring kan man se all statistik i realtid, vilket gör att man också kan se exakt vad som fungerar och vad som inte fungerar.
– Genom att hela tiden följa upp, mäta och analysera resultatet av den digitala kommunikationen, oavsett om det gäller organiskt innehåll (ej sponsrat red. anm.) eller annonser, kan vi hela tiden justera och optimera kampanjerna för att öka resultaten. Det är häftigt!
FAMILJÄR STÄMNING OCH KREATIV MILJÖ
Vi går förbi en manlig medarbetare som undrar när en specifik workshop är inplanerad, samtidigt som jag frågar varför Camelonta är en så bra plats att utvecklas på inom Alexandras område. Hon menar att hon utvecklar breda kunskaper inom digital marknadsföring och samtidig ges möjligheten att fördjupa sig i nischade intressen.
– I grunden är alla i marknadsteamet generalister och ska därför ha övergripande kunskaper inom alla delar av digital marknadsföring. Sedan får vi fördjupa oss inom olika områden, i mitt fall handlar det om filmskapande.
Alexandra skiner upp när hon börjar prata om filmskapande. Att någonting får börja med en idé, där möjligheterna är oändliga och där specialeffekter är någonting hon vill lära sig mer om.
Vad gäller utveckling så lägger Camelonta även en generös budget på “continuous learning”. Det kan handla om att fördjupa sina kunskaper via kurser eller konferenser för att ständigt hålla sig uppdaterad. Ett annat exempel är deras “Experience-luncher” där alla kompetenser som fokuserar på användarupplevelser samlas och diskuterar nya rön, metoder och tankar.
Alexandra sätter sig ner på sin plats samtidigt som hon förklarar att gemenskapen och den familjära stämningen är det bästa med hennes jobb. Att kollegorna på kontoret klickar så otroligt bra och ofta hänger på en AW efter jobbet är viktigt för henne – både professionellt och privat. Att hon tillåts vara kreativ menar hon är en nyckelfaktor till varför hon trivs så bra.
– I mitt arbete får jag känna en kreativ frihet och får även komma med många idéer själv. De varierande uppgifterna som lämnar utrymme för mycket eget ansvar är också ett stort plus. Även om Camelonta har funnits sedan 2001 så är digital marknadsföring och UX förhållandevis nya områden för byrån. Det gör att vi kan vara med och forma arbetsområdena och har stora möjligheter att göra skillnad.
ANVÄNDARVÄNLIGHET I FOKUS
En skjutdörr av glas öppnas bakom mig och jag ser att det är rummet där det ritades vilt på whiteboarden tidigare. Jag undrar vad de har gjort där inne och Julia Falk berättar att de håller på att ta fram ett koncept för en ny app. Julia, som i grunden visar sig vara högskoleingenjör inom Teknisk design, jobbar nu som UI/UX-designer hos Camelonta.
När Julia ser att alla förkortningar förvirrar mig förklarar hon att UX står för “User experience” och betyder användarupplevelse.
– UX-design handlar kort och gott om designarbete som förbättrar användarens upplevelse av en tjänst eller produkt. UX fokuserar på att skapa en logisk och användarvänlig navigation och interaktion för en digital lösning.
Hon samlar ihop post-it lapparna som använts under mötet och fortsätter förklara att UI står för “User Interface” och handlar om vad användaren ser, det vill säga det visuella.
– Här ligger fokus mer på färg, form och känsla. I min roll kan jag därför göra allt från: research om användare, hålla i workshops, designa klickbara prototyper, detaljerad grafisk design, användartester och UX-analyser.
INGEN DAG ÄR DEN ANDRA LIK
Jag blickar runt i lokalen och slås återigen av energin som möter mig. Musiken som pulserar lagom högt men taktfast och att det finns ett tempo som man rycks med i.
– Det bästa med att jobba på Camelonta är helt klart variationen av uppdrag, berättar Julia och får mig att återfå fokus. Ingen dag är den andra lik. Just nu jobbar jag till exempel med design av en kalender, jag gör en UX-analys av ett företags hemsida, förbereder en designworkshop och snart ska jag börja designa en riktigt cool webbapp. Mina dagar är väldigt varierande och utmanande. Det är världens bästa jobb!
Jag undrar hur hon ser på Camelontas ambitioner och vad det innebär för hennes roll.
– Vårt mål är ju att bli den bästa byrån inom fem år, vilket känns motiverande och utmanande. Utifrån ett designperspektiv vill jag gärna delta i designtävlingar och visa vad vi går för.
Hon plockar upp sin träningsväska. Hon ska gå iväg med några kollegor till gymmet på lunchen, någonting som Camelonta uppmanar genom generösa friskvårdsförmåner.
– Jag tror också att det är viktigt att hänga med i svängarna och hålla sig uppdaterad på vad som händer i branschen och de senaste trenderna. Ett bra sätt att göra det på är att delta i seminarier och konferenser, samt lyssna på podcasts.
TRÄNING, HÄLSA OCH PULS
Patrick, Alexandra och Simon, som alla ska med och träna, sluter upp bakom Julia samtidigt som hon understryker den avslappnade och familjära stämningen och hur alla gillar att diskutera och samarbeta. Friheten och möjligheten att påverka Camelontas väg framåt är en nyckel för henne menar hon.
– En annan sak jag uppskattar mycket med Camelonta är att hälsa prioriteras. Vi tränar tillsammans, dricker ingefärsshots och har även hälsosamma värderingar när det kommer till stress och balans i livet. Camelonta är ett företag som prioriterar mig i min yrkesroll såväl som privatperson. Det är en av sakerna som jag tror kommer göra att vi blir bäst.
Hon ler och försvinner iväg med kollegorna mot gymmet. Själv står jag kvar, musiken pulserar lagom högt men taktfast i den gamla gymnastiksalen. Jag lämnar sedan Camelonta med känslan att det är nåt stort på gång på Riddargatan 23A.