Kreativiteten sitter inte i Stockholm. 

Den sitter i hjärnan. Och kan övas upp.

Det är lätt att tro att det är i storstäderna som kreativiteten frodas. Så är det inte. Att den sitter i hjärnan ser man när man tittar på alla som söker sig till Berghs School of Communication. Studenter som kommer från olika håll i landet och som vill ha en utbildning som närmar sig verkligheten.

Text: Monica Rogstadius Foto: Jenny Hammar

Det är också lätt att tro att kreativitet är en medfödd begåvning. Så kan det absolut vara. Men med övning och i rätt sammanhang kan den tränas upp. Om man bara får chansen till det.

Det menar i alla fall Christopher Waldekrantz, tidigare marknadschef på Berghs School of Communication i Stockholm.

VÄRLDENS BÄSTA SKOLA

Det är inte alla skolor förunnat att kunna säga så om sig själva, men Berghs kan.

Fem år i rad och sju år sammanlagt har de vunnit tävlingen Future Lions i Cannes. Baserat på elevernas prestationer. Ingen annan skola har vunnit så många gånger sedan tävlingen instiftades 2005. Och konkurrensen är hård. Sammanlagt 400 skolor i 55 länder tävlar och det är totalt 2200 studenter som skickar in sina bidrag.

– Det är förstås oerhört roligt och sporrar oss ytterligare. Inte minst med tanke på att vi tävlar mot bland annat  School of Visual Art som har cirka 4 000 studenter, att jämföras med våra cirka 200. Den kreativa höjden och relevansen i det som eleverna utbildas i tror jag bidrar till framgången. Likaså att vi korsbefruktar utbildningarna så att eleverna har möjlighet att jobba ihop på en bredare front, säger Christopher Waldekrantz.

Idag har Berghs sammanlagt sju YH-utbildningar och dessutom en Bachelor-utbildning som ger högskolepoäng. Förutom det finns kurser för redan yrkesverksamma och så kallade Solutions, skräddarsydda kurser för företag.

Verksamheten på skolan är intensiv med 35 heltidsanställda och cirka 800 föreläsare. Och på de tre våningsplanen i huset på Sveavägen rör sig eleverna fritt och entusiastiskt i princip dygnet runt när det hettar till inför idépresentationerna.

STORA MÖJLIGHETER FÖR DEN SOM VÅGAR

– Det är många som tänker i gamla invanda spår och inte tror att de är kreativa nog för att platsa här. De ser inte vilka möjligheter som finns, vilket gör att både de själva och näringslivet kanske missar något nytt och bra, säger Christopher.

Han vet, för han har sett otaliga exempel på hur elever utvecklas under tiden på Berghs. Många har tidigare läst på högskolor och universitet och vill nu ha en utbildning som är mer hands on och ger kontakter till arbetsmarknaden. Andra vet från början att de vill jobba med kreativ kommunikation.

– Berghs utbildningar handlar förstås om kommunikation, men idag ritas kartan om när vi kommunicerar på så många fler sätt än tidigare. Nyss handlade det om print-reklam och mycket storytelling nu går vi mot de kreativa lösningarna i affärsutveckling.  Vi ser också att allt fler företagsjättar väljer att köpa upp reklambyråer bara för att de vill åt det kreativa tänkande. Där finns människor som har modet att tänka nytt och kreativt och som vågar ge sig ut på tunn is, förklarar han.

MODET ATT VÅGA AVLÄRA OCH OMLÄRA

I kommunikationsbranschen diskuteras hett om data och teknik och vad de faktorerna betyder för kreativiteten. Meningarna går isär och ingen vet egentligen svaret.

– Det man vet är att vi befinner oss i tidevarv med branschglidning. Detta att företag köper reklambyråer är bara ett av alla tecken. Och som skola behöver vi vara öppna för att svara på näringslivets behov. Här på skolan måste vi som programansvariga och eleverna själva vara beredda på att våga avlära och omlära. Och det gäller givetvis branschen också. Men desto mer spännande är det att se utvecklingen och alla möjligheter, menar Christopher.

RIVSTART TILL DRÖMJOBBET

Foto: Jacqui J. Sze

En som verkligen skapat möjligheter för sig själv är Maria Lashari, idag Art Director i Paris. Hon fick en rivstart redan efter första året på Berghs.

– Ja, det var egentligen inte klokt. Först andra året börjar man inrikta sig på att delta i tävlingar men jag och klasskamraten Sebastian Brännén kompletterade varandra perfekt rent kreativt och tjuvstartade redan första året av ren nyfikenhet. Vi skickade in ett bidrag till Future Lions i Cannes och vann, berättar hon sprudlande.

Därmed var biljetten till spännande jobb löst. De fick omedelbart erbjudande om jobb i New York och sa båda ja. De fick hjälp av Berghs och AKQA att tråckla ihop det hela så att de på distans kunde fullfölja sista läsåret.

För Maria blev det drygt ett år i New York med många spännande briefer, bland annat Nike, Google, Volvo och Beats by Dre. Sen fick hon möjlighet att jobba på något av AKQAs övriga kontor i världen. Hon erbjöds jobba i Los Angeles men föredrog Paris, där hon är idag.

MISSTAGET SOM LEDDE RÄTT

– Vid ett stylinguppdrag för IKEA för många år sedan misstogs jag för att vara Art Director under inspelningen av reklamfilmen.

Hon hade ingen aning om vad det var, gick hem och googlade och insåg att det skulle passa henne alldeles utmärkt. Och det kom att förändra mycket i hennes liv.

– Sen började jag leta utbildningar och valde Berghs där jag skulle få en rejäl utbildning under två år och där eleverna får jobba i team som ad och copy, alltså som en liten reklambyrå. En annan sak jag uppskattade med skolan var att vi hade så många olika föreläsare, som gav olika perspektiv.

NYFIKENHET SOM DRIVKRAFT

Maria inte bara låter sprudlande, hon är det. Även om hon fått jobba hårdare än andra på grund av sin dyslexi  har hon aldrig låtit det hindra henne. Hon har lärt sig hur hon ska ta in information, det som andra bara behöver läsa en gång det måste hon läsa två gånger.

– Jag lär mig bäst genom att memorera och göra saker praktiskt. Har väl alltid varit lite överambitiös. För att få ihop ekonomin under studietiden jobbade jag jämsides i en modebutik, frilansade som Art Director (bl.a. med film) samt lanserade mina systrars hiphop-band och följde med på turnén var och varannan helg, säger hon och skrattar.

Förutom det har hon spelat fotboll och alltid haft i bakhuvudet att hon ville jobba utomlands. Hon var forward i fotbollslaget och har varit lika målfokuserad när hon pluggat och jobbat.

– Jag har nog hela tiden varit öppen för  det som kommit i min väg. Jag är fighter och problemlösare och ger mig inte i första taget, säger hon.

Kanske var det därför som hennes mentorer på Paris-kontoret redan efter en vecka kastade ut henne i verkligen, att själv pitcha för en kund, med orden ”Det klarar du”.

BRON MELLAN TEORI OCH VERKLIGHET

Christopher Waldekrantz  vet vad det vill säga att trimma upp och trimma ihop eleverna.

– Det här är ju en YH-utbidning som är godkänd för studiemedel och en av styrkorna med skolan är att eleverna får inblick i hur det fungerar ute i yrkeslivet.  Alla lärare, eller föreläsare som vi föredrar att kalla dem, är aktiva och många tillhör de främsta inom sitt yrke och har koll på det senaste inom sina branscher. Man kan lugnt säga att Berghs fungerar som en gateway där branschen och eleverna möts.

Marie Alani, som är programansvarig för skolans Bachelor-utbildning och likaså den engelskspråkiga Berghs Advanced för internationella studenter, instämmer helt med Christopher.

– Vi bjuder in branschen till uppskattade frukostföredrag i vår aula och vi ordnar Career Days med speed dating-träffar där elever och presumtiva arbetsgivare får träffas, berättar hon.

Christopher flikar in att skolan noggrant följer upp alla elever, bland annat också med alumniträffar.

– 95% får jobb direkt, de övriga har i regel valt att läsa vidare för att specialisera sig på något, säger han.

VIKTIGT MED MÅNGFALD OCH SAMARBETE

Marie har klart för sig vad som fungerar långsiktigt. Hon är utbildad inom information och kommunikation i Paris men ville också ha en kombination av beteendevetenskap och kommunikation och läste därför även psykologi.

– Jag är ambassad-barn och har vuxit upp i många länder. Det kanske är det som gör att jag brinner för mångfaldsfrågor. Alla mina erfarenheter från olika kontinenter och kulturer, har jag verkligen nytta av i Bachelor-programmet. Jag vet hur bra det är med olika personligheter i en grupp. Det gäller både på arbetsplatserna och här på skolan, säger hon.

Christopher flikar in att eleverna är bättre idag på att våga och på att samarbeta. Förr var det mer konkurrens mellan eleverna, idag är stöttar de varandra och skapar långsiktiga nätverk. De vet att en vacker dag kanske den ena söker jobb hos den andra.

– Det ger verkligen energikickar att se hur de går ifrån att vara rädda och försiktiga i början till att bli bekväma i det dom gör och sen till att bli duktiga och till sist fantastiska när de stolt presenterar sina arbeten, berättar Christopher.

STIMULERANDE MILJÖ

Innan Berghs jobbade Marie bland annat på PR-byrå och drev också eget företag.

– Jag hade inte trott att jag skulle trivas med en fast anställning när jag varit van att jobba självständigt och kunnat tänka utanför boxen, säger hon med ett skratt.

Hon tittar sig runt i lokalerna som ideligen förändras, beroende på elevernas idéer och utställningar.

– Här finns kreativ höjd, här finns relevans i elevernas jobb, här finns innovationer och en nyfikenhet som passar mig som entreprenör, så det är inte underligt att jag trivs att jobba här, säger hon glatt.

ROLIGA STUDIER, ROLIGA JOBB MEN INGA GRATISSEGRAR

Christopher som gjort hela varvet från att själv varit elev, jobbat på byrå bland annat i Sydney, kommit in som föreläsare, varit programansvarig och nu är marknadschef på Berghs känner väl till hur skolan fungerar.

– Precis som vi ställer höga krav när det gäller våra föreläsare, så ställer vi höga krav på eleverna. Alla heltidsutbildningar söks via arbetsprover. Vi vet vad de behöver kunna när de kommer in och vi vet vad de ska kunna när de går ut. Skolan ska kort sagt ge studenten och näringslivet vad de behöver.

Det som skiljer Berghs från många andra skolor är att de kvalitetssäkrar i alla led. Från att ha de bästa lärarna till att lämna ifrån sig de bästa eleverna, så att de snabbt kan få jobb.

– Vi är också väldigt noga med att se våra elever utifrån deras egna förmågor, så att de kan utvecklas individuellt och inte bara efter en given mall. Men det är eleverna själva som får ta ansvaret för sin egen utveckling, sen står vi entusiastiskt bakom och gör allt för att stötta dem, avslutar Christopher.